Efter
en vinter hemma i Vänersborg är vi tillbaka på Algarvekusten.
Här
följer en sammanfattning och bilder från 4 mars-2 juni.
Båten
står på land på Sopromar, Lagos, när vi kommer tillbaka. Det är
en del jobb, främst elinstallationer, som skall slutföras, en
vattentank har konverterats till dieseltank och en pump från den
tanken skall installeras. En extra autopilot på en nytillverkad
rorkult skall också installeras. Tyvärr är vi inte fit for fight
när vi kommer till Lagos, Lennart är febrig när vi åker hemirån
och jag blir dålig när vi kommer ner till Lagos. Som tur är finns
det mycket kunnigt folk på Sopramar;) Vi bor i båten på land till
20 mars, lite tjatigt, men vi hade ju betalt för uppställning till
20 mars, pengar att spara:)
Kul
att träffa Joann och Siebe igen! Det unga holländsk par som vi
träffade första gången i Oeiras, vi hade följe till Lagos. Siebe
var tvungen att åka hem för ett jobb, då tog vi oss gärna an Joann ett par veckor;) Hon slet ont med sitt badrum i båten och
behövde lite mat då och då;) Och vi fick trevligt sällskap!
30
mars lämnar vi Lagos. Vår plan är Ria Formosa, Guadiana
(gränsflod mellan Portugal och Spanien) och Gibraltar, därifrån
tillbaka till Lagos för uppställning på land över sommaren 2015.
31
mars Culatra,
en av sandöarna som avgränsar Ria Formosa från havet. Det finns
tre små byar på Culatra, vi ankrar utanför hamnen vid Culatra by.
Ett mycket speciellt ställe, små envåningshus med platta tak och
små betonglagda stigar mellan husen, inga bilar, inga hotell. Det
finns tre små livsmedelsaffärer och ett antal restauranger.
Huvudstigen genom byn leder till en lång spång över sanddynerna
till stranden på utsidan av Culatra, en underbar sandstrand! Här
kan vi stanna länge! Det finns en lagun här, som är torr på
lågvatten, där ligger det båtar som inte lämnat lagunen på 20-30
år.
Men
ett oväder är på gång med hård vind, vi bestämmer oss för att
gå tillbaka ca 15 NM till Villamora. Motorn måste jobba lite extra
hårt eftersom vi vill komma fram före vinden tilltar. Vid ökad
belastning hörs ett konstigt ljud från motorn, vilket får oss att
gå tillbaka till ankringsplatsen. Man vill inte få motorstopp i
inloppet till Ria Formosa, stark tidvattenström.
Vi
ligger tryggt på vårt ankare, Roccna 33 kg, i den hårda vinden,
lite obekvämt. Det blåste hårt 15-18 m/sek i tre dagar. Alla
hamnar på Algarve var stängda. När vi lättade ankar efter 10
dagar innanför Culatra var vår Wichard ankarkrok, för 10 mm
kätting, krökt.
12
april återvänder till Lagos,
eftersom de åtgärder vi gjort med motorn inte hjälpt, fortsatt ett
konstigt ljud vid hög belastning.
Efter
mycket funderande anlitar vi Sopromar, vars gubbar också måste
fundera en del. Till slut testade de att köra motorn på ny diesel
och simsala bim är ljudet borta! Tömning och rengöring av tankarna
var ett måste. Tyvärr fick vi kassera en stor mängd diesel.
22-28
april Culatra
40 Nm
28
april-1 maj Ayamonte 25Nm,
är
den spanska gränsstaden vid inloppet av gränsfloden Guadiana.
Mycket fin stad. Vi njuter Ibericoskinka och god ost:) Maten är god
i Portugal, men den spanska matkulturen är ett snäpp, eller två,
bättre.
Färja över till Vila Real de Santo Antonio, Portugal |
1-5
maj Guadiana
20 Nm upp till två fina byar på var sida av floden, Alcoutim på
portugisiska sidan och San Lucar på den spanska sidan. Båda är
mycket fina små byar, Alcoutim kändes lite mer levande.
En
svensk båt! Annika och Sten från Stenungsund, dom hade legat på
pontonen vid San Lucar sedan förra året. Det var ett mycket
trevligt möte som bl.a. gav oss en liten inblick i flodlivet. En dag
gjorde vi tillsammans, i vår båt, en utflykt lite längre upp i
floden. Vi ankrade på fint ställe, som Annika och Sten kände till.
Lite Cava, åt middag och gjorde ett landbesök i naturen med
gummibåten. En mycket trevlig dag!!!
5 -7 maj Ayamonte Mer skinka och ost:)
7
maj Rota
60NM Fin spansk stad mitt emot Cadiz. Efter väderprognos med östliga
vindar vid Gibraltar flera dagar framöver bestämmer vi oss för att
ta bussen till Sevilla och buss därifrån till Gibraltar.
Först ett besök i Cadiz, drygt 3000 år gammal stad. Färja från Rota.
9
maj Sagt
och gjort vi sätter oss på bussen till Sevilla och när vi kommer
fram till en stor buss/järnvägstation och alla verkar kliva av
bussen går också vi av bussen. Vi frågar efter vägen till den
gamla delen av staden, går dit, åker en guidebuss. Lite konstigt
tycker jag, jag känner inte igen någonting från mitt förra besök
i Sevilla. Men det var med jobbet och det fanns ingen tid till sightseeing den gången. Tillbaka på busstationen inser jag att vi har
nog inte varit i Sevilla som vi trott hela dagen. Vi tog upp ipaden
och kollade Navionics, det stämde vi hade tillbringat hela dagen i
Jerez;) Sevilla finns kvar att utforska:) Sent på eftermiddagen fortsatte vi med buss till
La Linea, hotellövernattning (billigare på spanska sidan av
Gibraltar).
Jerez |
Mycket vacker järnvägsstation i Jerez |
10
maj Gibraltar Gibraltar
är ett häftigt ställe! Tyvärr hade vi lite ont om tid. Men vi
hann med en sightseeing-tur i minibuss upp till klippans topp och
Lennart köpte fin whisky och gin billigt.
Vi
måste tillbaka till Gibraltar med båten, vid ett annat tillfälle, och ligga
några nätter i lugn och ro!
Frukost |
12
maj tillbaka till Culatra.
Här ligger vi i lugn och ro!!! länge!!! njuter!!!
Nu
efter 20-30 år töms lagunen! Nu är folk tvugna att ge sig av,
trots stora protester från de som bott där i sina båtar i årtionden. Det är
mycket skräpigt och det har byggts skjul och trädgårdar runt en
del båtar. Det verkar helt rimligt att det städas upp på
stränderna runt lagunen. Ria Formosa är ett naturreservat och nu
försöker Portugal leva upp till det. Man har t.o.m. velat riva
byarna på öarna eftersom de är olagliga enl. myndigheterna. Vi har
bevittnat stora protester mot detta och nu verkar det som byborna har
vunnit den kampen.
Vi
flyttar oss faktiskt från byn, ca 1 NM åt öster, till en ankring där
det är lugnt och stilla, inga fiskare som kör kors och tvärs i
full fart runt båten. Fina sandstränder runt båten. Här ligger
vi vår sista vecka på Algarve, för denna gången.
Ändrade
planer, vi går inte tillbaka till Lagos. Båten lämnas på land i
Faro under sommarmånaderna. Vi har besökt varvet och det verkar
vara lika bra som Sopromar i Lagos. Det är lite billigare och nära
flygplatsen. Varvet kan bara nås på högvatten, man måste ha en
överenskommelse med varvsägaren så kommer han och möter och
lotsar oss in.
Vi
flyger hem 2 juni.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar