Segling 2017
Feb 27 Ankommer Mahon, Menorca. Sol!
Sittbrunnen i båten är nästan täckt
av fågelskit, alla skrymslen i brunnen hade fåglarna sökt skydd
och smutsat ner. Vi fick låna högtryckstvätt för att få bort det
värsta sedan var det bara att skrubba, inget roligt jobb. Aldrig har
vi tvättat båten så noga och trots det syns det fortfarande spår
av fåglarna. Måste ha varit ganska små fåglar, som kunde ta sig
in i minsta skrymsle, och väldigt många.
För övrigt hade vi en trevlig tid i
Mahon. Vi umgicks med Ulf, den svenske sxk-representanten, som har
bott och varit verksam i båtbranschen på Mahon i mer än 30 år,
och med Babs och Rene engelskt/holländskt par som övervintrat i
båten i Mahon. Vi blev kvar i Mahon i nästan tre veckor, fixade med båten och gjorde trevliga små utflykter. Bl.a. en
mycket trevlig lördagslunchutflykt tillsammans med Ulf till en
underbar restaurang vid havet på sydkusten och till Menorcas högsta
punkt, Mont Torres, där det ligger ett kloster och man har en
fantastisk utsikt över hela ön.
Stor hjälp från Ulf med lite av varje. Tack snälla Ulf!
Mycket trevlig utflykt! |
Mars 17. Avår mot Sardinien, ca 185
Nm. Lugn start motorgång, fin segling hela natten.
Angör Sardinien nära Allgero, ligger
för ankar första natten.
Mars 19. Går norrut och genom ett
litet sund till Port Fornelli, Isla Asinara. Ankringsförbud,
nationalpark, vi tar en boj. Fantastisk vacker plats! Som vårt
älskade Kalvö i kvadrat! Många fina grusvägar att vandra på
mellan blomsterängar, massor av frigående hästar, åsnor och
getter. Glada i hågen ger vi oss iland när vi kommer fram, vandrar
runt en sväng och sedan tillbaka till båten för att laga mat.
Plötsligt börjar bojen banka i skrovsidan och vi tror att vinden
har vänt, men icke, bojen har släppt. Båten och bojen driver in
på grunt vatten. Tur att vi var ombord och att vi kan pumpa upp
centerbord och roder. Vad gör vi nu, här är ju ankringsförbud? Vi
tar en ny boj och backar för full maskin åt olika håll och den
verkar vara stark nog, men det känns lite otryggt, så den långa
vandring vi planerat följande dag får bli lite kortare.
En mycket
vacker plats!
.
Nu börjar östra Medelhavet kalla på oss, kanske Grekland som nästa stopp? Vi kontaktar våra vänner Pia och Tord, som vi hade så trevligt tillsamman med i Lagos hösten 2015. Dom seglade vidare till Grekland. De lovprisar Grekland och ser gärna att vi kommer och gör dom lite sällskap igen. Beslutet att styra kosan så långt österut som till Grekland var lättare att fatta när vi har vänner där som vi ser fram emot att träffa igen
Mars 22. Palau, ca 55 Nm. Nu
rundar vi nordspetsen på Sardinien och går mot Maddalena skärgården.
Palau ligger på Sardiniensidan innanför ön Maddalena och staden
Maddalena som är huvudort för skärgården. Palau är kanske inte
det roligaste ställe men vi ligger bra och hamnavgiften är mycket
låg, 5 €/dygn. Vi tar bilfärjan till Maddalena och äter vår
första italienska glass, det kommer att bli många;). En myllrande
gammal stad, mycket vacker.
Här får man kaffe till mjölken. |
Mars 28. Olbia, ca 28 Nm. Vacker
insegling mot Olbia. Här finns en stadskaj där man ligger gratis.
Mars 29. Ponza, ca155 Nm, ca mellan
Rom och Neapel. Vilken fin ö! Ligger för ankar vid hamnen en
natt. Tar oss iland och går uppåt mot toppen av staden tills en
tant stoppar oss, men då är vi högt över hamnen. Äter en mycket
god pasta. Ett äldre tyskt par och vi är de enda turisterna på ön
så här års, under högsäsong kryllar det av turister på Ponza. Och hamnavgiften för att ligga på boj är dyr och man får inte ankra i hamnen då.
Mars 31. Ischia, ca 45 Nm. Vi
ringer och kollar priset för att ligga i Ischia Port, liten dyr
hamn. Alla hamnar i detta område är normalt extremt dyra, typ
1000-1500 Kr/dygn för vår båt är inte ovanligt under högsäsong.
Nu var priset knappt 500 kr, vilket är ok då utgiften för
hamnavgifter varit låg i snitt hittills under vår resa. Här ligger
vi mitt i smeten, restaurangstråket bara några meter från båten,
massor av färjor kommer och går hela tiden.
Vi lämnar båten en dag och åker
snabbfärja in till Neapel och tar oss upp till Pomejii. Aldrig hade
vi trott att det var en så stor stad som bara försvann under
Vesuvios aska från utbrottet år 79 AD. Under de två timmar vi var
där nosade vi bara lite på ena hörnet av Pompejii, här kan man
tillbringa lång tid. En mycket spännande plats! Efter vårt
Pompejii-besök vandrade vi runt lite i centrala Neapel, in i de
spanska Lady o Lufsen-kvarteren, men inte för djupt in, där är det
inte helt tryggt för turister sägs det. En minnesvärd dag.
Vår ö-vana trogen åker vi lokalbuss
även på Ischia. Vi satte oss på en buss som körde runt hela ön,
en spännade resa genom smala gränder i små byar och på branta
slingriga vägar. Ischia är en ganska stor och mycket vacker ö. En
annan dag besökte vi en stor gammal borg på en hög klippa vid
vattnet, från början utan landförbindelse med Ischia. Folk sökte
förr skydd i denna borg under orostider.
April 4, Agropoli ca 45Nm. Vi
lämnar Ischa och går mot Amalfikusten, passerar Capri på nära
håll. Det vi ser av Capri i kikaren är det en hög grön ö med små
vinodlingar mellan husen, mycket vackert. Ångrar lite att vi inte
kollade priset för en natt så här års, normalt är hamnavgiften
på Capri mycket dyr. Men vi har Amalfi som mål så vi fortsätter
nära kusten till Amalfi, obeskrivligt vackert. Väl framme i Amalfi
går vi direkt till den del av kajen, jämte tankstället, som skulle
vara fri 24h, men icke, direkt kommer det gubbar och påstår att den
platsen tillhör marinan och vill ha 50€ för en natt, utan el och
vatten. Vi blir lite sura och lämnar hamnen eller piren, det är
ingen riktig hamn i Amalfi. Det var synd, det hade varit roligt att
lära känna Amalfi en smula. Vi går vidare ca 20Nm till Agropoli.
I Agropoli är det verkligen fria
platser 48h på kajen alldeles till styrbord när man kommer in i
hamnen. Glada i hågen ligger vi här 48h, men när vi önskar ligga
en natt till vill hamnkaptenen ha 141,5€ för en natt, han kan inte
ett ord engelska. Tre gånger mer än på Ischia, helt orimligt! Från
början uppfattade vi att det skulle kosta 40€/natt om vi ville
stanna längre än 48h, information från någon som kunde lite
engelska. Det blev bara 2 nätter i Agropoli. Tyvärr kan vi inte
italienska och de flesta italienare kan ingen engelska, inte ens på
hamnkontoren, då kan det lätt bli missförstånd.
Hur som helst är Agropoli en fin liten
stad, med en mycket gammal stadsdel uppe på berget. Namnet lär
härstamma från prehistorisk tid då detta område var en del av
Grekland, och det finns rester av en gammal grekisk stad i närheten.
Ajöss Amalfi .... |
Gott om plats på gratiskajen. |
April 6 Camerota, ca 35 Nm. Här
får vi en liten hälsning från Bohuslän, på bryggan jämte oss
ligger Miranda från Kärringön, nu med italiensk flagga. Hur hamnade hon här?
April 7 Centraro, ca 40 Nm.
Gratiskaj igen.
April 8 Vibo Valentia Marina, ca 50
Nm. Stella de Sud är en marina av tre marinor i hamnen. Då vi
läste i pilotboken att ägaren är en trevlig canadensiska valde vi
denna marina för att slippa språksvårigheter.
Vibo Valentina Marina, samhället heter så, är
ett lugnt, men levande ställe, man ser inga turister här. Urbyn Vibo ligger några km in i landet. Det finns ett par fina gamla
städer, Tropea och Pizzo, här i närheten, där finns turisterna.
En dag går vi till Pizzo (ingen bra idè mycket trafik och inga
vägrenar), en annan dag tar vi tåget till Tropea.
Här i Viba Marina övervintrade många
båtar för några år sedan, men nu är det få båtar som det bor
folk i under vintern. Vi träffar ett trevligt danskt par som bott
här i sin båt i åtta år, de lämnade Danmark 1998. Vi blir kvar
här en vecka.
April 15 Taurmina, Sicilien, ca 60
Nm. Vi passerar genom Messina-sundet på påskaftonen och kommer
fram sent, inga bojar, dåligt skydd och dålig ankarbotten. Det blir
en lite orolig natt och vi vill inte lämna båten för landgång.
Taurmina och alla andra bergsbyar vi ser från havet ser lockande ut
men det får bli en annan gång.
16 April Roccela Jonica, ca 70 Nm
från Taurmina, trampdynan på stöveln;) Lurigt inlopp till
hamnen, det är bäst att ropa upp hamnen så blir man inlotsad. Det
är ett grunt inlopp och det sandar igen hela tiden, det verkar som
att det konstant ligger ett mudderverk här och muddrar.
Ganska tråkigt hamnområde och några
km till byn. Cyklarna kommer väl till pass här. Vi blir inbjudna på
trevligt påskknytis av det gäng som övervintrat här. Mycket bra
pris för övervintring!
Vi ligger en vecka här i väntan på en bra
väderlucka för att segla över till Grekland. Alltid bra att ligga
lite längre så man lär känna omgivningarna lite. Fantastisk
blomsterprakt utmed stränderna norrut.
Tyvärr är det mycket
skräpigt här i södra Italien:( Hur kan man bara kasta sina sopor
utmed vägarna?
27 April, Sivota på Lefkas, ca 200
Nm. Fin segling stor del av vägen.
Nu backar vi in till kaj för första
gången, känns ovant men vi kommer nog att vänja oss.
Här är lugnt, turistsäsongen är i
sin linda, restaurangerna har just öppnat eller håller på att
öppna.
Nu blir det bilutflykt med Pia och Tord igen, förra gången var det vinresa i Portugal. Nu bär det av till Meteora och till Zagori bergsbyar. Måste vi välja vill vi helst återse Zagori, en underbar plats!
Sivota, Grekland! |
Från våren 2017 kommer vi kajka runt
i Joniska havets ö-värld och bara njuta tills vi känner att vi
vill västerut igen, men det lär dröja ett tag.
Båten kommer att stå på land i
Preveza under sommar och vinter när vi är hemma. Tyvärr är
seglingsäsongen lite kortare här än i västra Medelhavet, det
ligger många lågtryck och släpper regn över Grekland under
vinterhalvåret.
Nedan några bilder från våra favoritställen , speciellt ön Itaka otroligt vacker och perfekt att vandra runt på.
Kastos |
Två båtkompisar;) på Kalamos |
Preveza ca 3000 båtar på land!!! 3 st marinor på rad |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar