tisdag 28 november 2017

Segling 2017

Feb 27 Ankommer Mahon, Menorca. Sol!
Sittbrunnen i båten är nästan täckt av fågelskit, alla skrymslen i brunnen hade fåglarna sökt skydd och smutsat ner. Vi fick låna högtryckstvätt för att få bort det värsta sedan var det bara att skrubba, inget roligt jobb. Aldrig har vi tvättat båten så noga och trots det syns det fortfarande spår av fåglarna. Måste ha varit ganska små fåglar, som kunde ta sig in i minsta skrymsle, och väldigt många.
För övrigt hade vi en trevlig tid i Mahon. Vi umgicks med Ulf, den svenske sxk-representanten, som har bott och varit verksam i båtbranschen på Mahon i mer än 30 år, och med Babs och Rene engelskt/holländskt par som övervintrat i båten i Mahon. Vi blev kvar i Mahon i nästan tre veckor, fixade med båten och gjorde trevliga små utflykter. Bl.a. en mycket trevlig lördagslunchutflykt tillsammans med Ulf till en underbar restaurang vid havet på sydkusten och till Menorcas högsta punkt, Mont Torres, där det ligger ett kloster och man har en fantastisk utsikt över hela ön. 
Stor hjälp från Ulf med lite av varje. Tack snälla Ulf!



Mycket trevlig utflykt!




Mars 17. Avår mot Sardinien, ca 185 Nm. Lugn start motorgång, fin segling hela natten.
Angör Sardinien nära Allgero, ligger för ankar första natten.




Mars 19. Går norrut och genom ett litet sund till Port Fornelli, Isla Asinara. Ankringsförbud, nationalpark, vi tar en boj. Fantastisk vacker plats! Som vårt älskade Kalvö i kvadrat! Många fina grusvägar att vandra på mellan blomsterängar, massor av frigående hästar, åsnor och getter. Glada i hågen ger vi oss iland när vi kommer fram, vandrar runt en sväng och sedan tillbaka till båten för att laga mat. Plötsligt börjar bojen banka i skrovsidan och vi tror att vinden har vänt, men icke, bojen har släppt. Båten och bojen driver in på grunt vatten. Tur att vi var ombord och att vi kan pumpa upp centerbord och roder. Vad gör vi nu, här är ju ankringsförbud? Vi tar en ny boj och backar för full maskin åt olika håll och den verkar vara stark nog, men det känns lite otryggt, så den långa vandring vi planerat följande dag får bli lite kortare. 
En mycket vacker plats!
.




Nu börjar östra Medelhavet kalla på oss, kanske Grekland som nästa stopp? Vi kontaktar våra vänner Pia och Tord, som vi hade så trevligt tillsamman med i Lagos hösten 2015. Dom seglade vidare till Grekland. De lovprisar Grekland och ser gärna att vi kommer och gör dom lite sällskap igen. Beslutet att styra kosan så långt österut som till Grekland var lättare att fatta när vi har vänner där som vi ser fram emot att träffa igen

Mars 22. Palau, ca 55 Nm. Nu rundar vi nordspetsen på Sardinien och går mot Maddalena skärgården. Palau ligger på Sardiniensidan innanför ön Maddalena och staden Maddalena som är huvudort för skärgården. Palau är kanske inte det roligaste ställe men vi ligger bra och hamnavgiften är mycket låg, 5 €/dygn. Vi tar bilfärjan till Maddalena och äter vår första italienska glass, det kommer att bli många;). En myllrande gammal stad, mycket vacker.



Här får man kaffe till mjölken.


Mars 28. Olbia, ca 28 Nm. Vacker insegling mot Olbia. Här finns en stadskaj där man ligger gratis.

Mars 29. Ponza, ca155 Nm, ca mellan Rom och Neapel. Vilken fin ö! Ligger för ankar vid hamnen en natt. Tar oss iland och går uppåt mot toppen av staden tills en tant stoppar oss, men då är vi högt över hamnen. Äter en mycket god pasta. Ett äldre tyskt par och vi är de enda turisterna på ön så här års, under högsäsong kryllar det av turister på Ponza. Och hamnavgiften för att ligga på boj är dyr och man får inte ankra i hamnen då.






Mars 31. Ischia, ca 45 Nm. Vi ringer och kollar priset för att ligga i Ischia Port, liten dyr hamn. Alla hamnar i detta område är normalt extremt dyra, typ 1000-1500 Kr/dygn för vår båt är inte ovanligt under högsäsong. Nu var priset knappt 500 kr, vilket är ok då utgiften för hamnavgifter varit låg i snitt hittills under vår resa. Här ligger vi mitt i smeten, restaurangstråket bara några meter från båten, massor av färjor kommer och går hela tiden.
Vi lämnar båten en dag och åker snabbfärja in till Neapel och tar oss upp till Pomejii. Aldrig hade vi trott att det var en så stor stad som bara försvann under Vesuvios aska från utbrottet år 79 AD. Under de två timmar vi var där nosade vi bara lite på ena hörnet av Pompejii, här kan man tillbringa lång tid. En mycket spännande plats! Efter vårt Pompejii-besök vandrade vi runt lite i centrala Neapel, in i de spanska Lady o Lufsen-kvarteren, men inte för djupt in, där är det inte helt tryggt för turister sägs det. En minnesvärd dag.
Vår ö-vana trogen åker vi lokalbuss även på Ischia. Vi satte oss på en buss som körde runt hela ön, en spännade resa genom smala gränder i små byar och på branta slingriga vägar. Ischia är en ganska stor och mycket vacker ö. En annan dag besökte vi en stor gammal borg på en hög klippa vid vattnet, från början utan landförbindelse med Ischia. Folk sökte förr skydd i denna borg under orostider.









April 4, Agropoli ca 45Nm. Vi lämnar Ischa och går mot Amalfikusten, passerar Capri på nära håll. Det vi ser av Capri i kikaren är det en hög grön ö med små vinodlingar mellan husen, mycket vackert. Ångrar lite att vi inte kollade priset för en natt så här års, normalt är hamnavgiften på Capri mycket dyr. Men vi har Amalfi som mål så vi fortsätter nära kusten till Amalfi, obeskrivligt vackert. Väl framme i Amalfi går vi direkt till den del av kajen, jämte tankstället, som skulle vara fri 24h, men icke, direkt kommer det gubbar och påstår att den platsen tillhör marinan och vill ha 50€ för en natt, utan el och vatten. Vi blir lite sura och lämnar hamnen eller piren, det är ingen riktig hamn i Amalfi. Det var synd, det hade varit roligt att lära känna Amalfi en smula. Vi går vidare ca 20Nm till Agropoli.
I Agropoli är det verkligen fria platser 48h på kajen alldeles till styrbord när man kommer in i hamnen. Glada i hågen ligger vi här 48h, men när vi önskar ligga en natt till vill hamnkaptenen ha 141,5€ för en natt, han kan inte ett ord engelska. Tre gånger mer än på Ischia, helt orimligt! Från början uppfattade vi att det skulle kosta 40€/natt om vi ville stanna längre än 48h, information från någon som kunde lite engelska. Det blev bara 2 nätter i Agropoli. Tyvärr kan vi inte italienska och de flesta italienare kan ingen engelska, inte ens på hamnkontoren, då kan det lätt bli missförstånd.
Hur som helst är Agropoli en fin liten stad, med en mycket gammal stadsdel uppe på berget. Namnet lär härstamma från prehistorisk tid då detta område var en del av Grekland, och det finns rester av en gammal grekisk stad i närheten.

Ajöss Amalfi ....

Gott om plats på gratiskajen.




April 6 Camerota, ca 35 Nm. Här får vi en liten hälsning från Bohuslän, på bryggan jämte oss ligger Miranda från Kärringön, nu med italiensk flagga. Hur hamnade hon här?



April 7 Centraro, ca 40 Nm. Gratiskaj igen.

April 8 Vibo Valentia Marina, ca 50 Nm. Stella de Sud är en marina av tre marinor i hamnen. Då vi läste i pilotboken att ägaren är en trevlig canadensiska valde vi denna marina för att slippa språksvårigheter.
Vibo Valentina Marina, samhället heter så, är ett lugnt, men levande ställe, man ser inga turister här. Urbyn Vibo ligger några km in i landet. Det finns ett par fina gamla städer, Tropea och Pizzo, här i närheten, där finns turisterna. En dag går vi till Pizzo (ingen bra idè mycket trafik och inga vägrenar), en annan dag tar vi tåget till Tropea.
Här i Viba Marina övervintrade många båtar för några år sedan, men nu är det få båtar som det bor folk i under vintern. Vi träffar ett trevligt danskt par som bott här i sin båt i åtta år, de lämnade Danmark 1998. Vi blir kvar här en vecka.

April 15 Taurmina, Sicilien, ca 60 Nm. Vi passerar genom Messina-sundet på påskaftonen och kommer fram sent, inga bojar, dåligt skydd och dålig ankarbotten. Det blir en lite orolig natt och vi vill inte lämna båten för landgång. Taurmina och alla andra bergsbyar vi ser från havet ser lockande ut men det får bli en annan gång.

16 April Roccela Jonica, ca 70 Nm från Taurmina, trampdynan på stöveln;) Lurigt inlopp till hamnen, det är bäst att ropa upp hamnen så blir man inlotsad. Det är ett grunt inlopp och det sandar igen hela tiden, det verkar som att det konstant ligger ett mudderverk här och muddrar.
Ganska tråkigt hamnområde och några km till byn. Cyklarna kommer väl till pass här. Vi blir inbjudna på trevligt påskknytis av det gäng som övervintrat här. Mycket bra pris för övervintring!
Vi ligger en vecka här i väntan på en bra väderlucka för att segla över till Grekland. Alltid bra att ligga lite längre så man lär känna omgivningarna lite. Fantastisk blomsterprakt utmed stränderna norrut. 
Tyvärr är det mycket skräpigt här i södra Italien:( Hur kan man bara kasta sina sopor utmed vägarna?







27 April, Sivota på Lefkas, ca 200 Nm. Fin segling stor del av vägen.
Nu backar vi in till kaj för första gången, känns ovant men vi kommer nog att vänja oss.
Här är lugnt, turistsäsongen är i sin linda, restaurangerna har just öppnat eller håller på att öppna.
Nu blir det bilutflykt med Pia och Tord igen, förra gången var det vinresa i Portugal. Nu bär det av till Meteora och till Zagori bergsbyar. Måste vi välja vill vi helst återse Zagori, en underbar plats!


Sivota, Grekland!









Från våren 2017 kommer vi kajka runt i Joniska havets ö-värld och bara njuta tills vi känner att vi vill västerut igen, men det lär dröja ett tag.
Båten kommer att stå på land i Preveza under sommar och vinter när vi är hemma. Tyvärr är seglingsäsongen lite kortare här än i västra Medelhavet, det ligger många lågtryck och släpper regn över Grekland under vinterhalvåret.
Nedan några bilder från våra favoritställen , speciellt ön Itaka otroligt vacker och perfekt att vandra runt på.







Kastos


Två båtkompisar;) på Kalamos

Preveza ca 3000 båtar på land!!! 3 st marinor på rad





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar