Flytbryggan är flyttad till Albert warf. Vi får den sista och kanske bästa platsen längst in i hörnet mot Victoria pier.
Vi fick en kuling på oss under drygt ett dygn, det kan inte varit kul för de båtar som låg längs Victoria pier, de fick vind och ganska grov sjö rakt i sidan. Vi vände båten i tid och tog vind och sjö från fören.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjQv7ikk_bXCpvqqom5dYKJlw4D-7B5BF3LC3UCviLMiVq_tz6AYbA3HpmVTTeA0_dXZqYF6ZpBFwYZQn612cgQQv3yv4b_3-HAJinii99MVQGOY0RkqJ9_dIpPmBR6iDH509fhUwmEE8Yd/s1600/Whalsay+001.JPG) |
Lerwick |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEio_WxGdXT-ofMmu9nbETSYotRBy4NfpuhFQeeoN7IFk9VceExNRT4e62Ef6qyOo0kfvVXbL1WLGLeSjINQ8BXzTohLCTSU70jDCMXxGIwE5omM-GbjhBDbD82_BTiWqOtdA6V6rGRapdS1/s1600/segling+2014+373.JPG) |
Det mest fotograferade huset i Lerwick, ...svårt att låta bli |
22 Maj. Lokalbuss till Scalloway, fd huvudort på Shetland. Scalloway ligger
på västsidan av the Mainland, mycket skyddat läge. Vi vandrade
runt i samhället och ut mot havet, mycket vackert. Vi blev lite
sugna på att segla på västsidan av Shetland.
Lunch
intogs på hotellet och där träffar vi en norsk kvinna, ett levande
bevis för the Shetland Bus. När Norge invaderades 1940 inleddes in
hemlig operation från Scalloway, fiskebåtar användes för att
leverera material till motståndsrörelsen och flyktingar togs med
till Shetland, The Shetland Bus. Kvinnan vi träffade, född 1947,
hade norsk far och mor från Scalloway. Hennes far hade under
hela den tyska ockupationen av Norge arbetat på the Shetland Bus.
Familjen flyttade till Norge i början av 1950-talet. En dotter och
en bror var nu bosatta i Scalloway.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhpqSmFlPojG4mv1v2WwA96nDrEot6H1wmsfqCrJ07Im8ZOJxiiud-P4kCIO-8snvb-jr1TAAH0mPLuJhJHzKpenFiP5tOS4ocE3XvvWbbVx28fRWkkTwrDWToDONg-ry3NebGm1cJ0eaTb/s1600/segling+2014+371.JPG) |
Scalloway |
23 Maj. Regn, museibesök, mycket fint museum i Lerwick. God mat på Monties
på kvällen!
24 Maj. Seglar, sakta, till Whalsay ca 20Nm norr om Lerwick. Ett mycket
aktivt fiskesamhälle. Inga gästplatser, trots att det i olika
hamninformationer står att det skall finnas plats för ca 20
gästbåtar. Vi lägger oss på nocken av en pontonbrygga, där
ligger vi bra. Fin ö, fantastisk utsikt över the Mainland från de
höga kullarna på ön. Fin vandring, ca 1 mil, över ön i sol.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg5n-0JtEGDqu8SFghIDZWgrVvTDSe3Wom62CygTJs2wRhHPU_q3v8NAyD6qDldfobcijKTpVhJ4usdFgJRDbb_JMWX4ZFNJc9ABU_FQW2NjFTcX3330uytnVF_MeQw5xBiLWYhKJAXiZZG/s1600/Whalsay+010.JPG) |
Whalsay |
26 Maj. Fair Isle, fin segling hela vägen ca 52 Nm. Strömmen med oss,
mulet.
Äntligen
tillbaka! Vi ligger 3 nätter på Fair Isle. Vandrar runt på ön och
njuter av att vara tillbaka på denna fantastiskt vackra ö! Vi har
tur med vädret, solen skiner för det mesta. Dock saknar vi
Lunnefåglarna, de finns, men vi upplever att de är färre än sist.
Som en
extra höjdpunkt bokade vi in oss för en middag på
fågelobservatoriet, vi hade läst att det serverades excellent mat
där. Men ack vilken besvikelse, det var den mest tråkiga måltid
man kan tänka sig. Inte värd att beskriva. Inget ont utan något
gott.... vi träffade ett trevligt engelskt par som följde med till
båten för att få en liten tröstedrink efter den tråkiga
måltiden.
Tät dimma när vi lämnar Fair Isle.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEghuNUYpiypoWCLWTO0JoiqsjhGZwOJMuP8bihRJxXBj5lpb-oX7uHP7XCy3tFUQhiBf1Q94WHQX2nv54Wr-PE4h4D-j3Ss_6I5lYVvfM33IV81cvmjCPWmO3JOGXlWEwpH3I0o3RSkGK6P/s1600/Fair+Isle+016.JPG) |
Äntligen tillbaka på Fair Isle! |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi8SEPewrljWZlL7O7hWXx-spePrn4XX2Uy7cllEgqvC-j3pZEJyZUMuGOAlhQYuy_mpxN1Oo-LCjNC5X_RdJqtn5h4sUBf1N16DchyOLJ5UPSKPYP7sVW2hK1X3ZsVdPWdj-SJtzo7SZ-e/s1600/Pierowall+008.JPG) |
Good Shepherd lastar för avgång, samma dimmiga morgon som vi avgår från Fair Isle |
29 Maj. Pierowall, Westray. Avgår i dimma kl 06.00 från Fair Isle mot Pierowall på Westray, en av Orkneyöarna. Ca 40 Nm, inte samma tur med strömmen, ibland fick vi 4 knop mot oss. Dimman lättar efter några timmar. Sista timman hade vi fin segling och strömmen med oss, framme på Pierowall efter ca 10 h.
Ännu ett trevligt återseende. Pierowall på Westray har en bra, men ganska dyr gästhamn, ca 27 pund/dygn och en toa/duschanläggning som sett sina bättre dagar.
På kajkanten ovanför båten ligger en krabbindustri där man kan köpa rensad krabba i burk, perfekt för krabbmacka.
Westray
är en ganska låg ö med mycket aktivt jordbruk, utmärk att cykla
runt på. Vi plockade fram våra cyklar och cyklade runt på ön i fint
väder. En lång tur till Noup Head, fyrplats på västsidan, gav oss
utdelning i form av Lunnefåglar på sin klipphylla och mängder med annan sjöfågel.
En
eftermiddag tog vi den lilla färjan över till Papa Westray. Papa
Westray är en liten ö med ca 70 invånare, trost få invånare ett
mycket aktivt jordbruksamhälle, med skola och sjukstuga m.m. Mycket
vacker ö, men ganska stor att vandra runt på. Vi hade tur som fick
skjuts, till centrum på ön, av kvinnan som körde ut posten.
Centrum på ön var en mycket gammal stor gård, Holland, en av de
bäst bevarade på Orkney, därifrån vandrade vi längs stranden
tillbaka till färjan. Tyvärr lite för snabb promenad för kunna
njuta fullt ut av den vackra naturen. Vi ville ju inte missa färjan,
då hade vi blivit kvar på Papa Westray över natten.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjyLhvMjl-ic2RyrzzedTuqevxSi5IALwfKqTs9rhVvcrRgETxdooELFgNpwkpkazytkt0xt3HGeX2RQHo18j3whbGkbBB1yyqtnEc4lVQUcNmH7CBK-yTHRbnieotkmg3y4hiSXu2dwJK1/s1600/Pierowall+066.JPG) |
Westray |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh2qlXKgzIaGuU5QGXEq4SrsHQj2-3ZFcQBqR_J0DKP5lCWg47CWzxn9bq3IXAERi_GdJ2E5bTsuNiPFplAy17Gk2lWCM5e61ZsWfA7HbkHgfxuO5JGNAM_4jtS6SjvUCIu7MZgnkbLNEI1/s1600/Pierowall+026.JPG) |
Krabbmacka till lunch, mums |
1
Juni. Stromness. Fin segling, ca 45 Nm, hela vägen ner till
Stromness på Mainland Orkney. Stromness är en jätte-mysig
urgammal grå stad, med en massa små trånga gränder.
Vi
hade en förhoppning om WiFi i hamnen, det är den information som
finns att läsa i hamninformationer, men ack nej. Det går inte ens
att koppla upp sig mot telefonen i båten, suck.
Bussutflykt på Mainland, via Churchill's barriärer vid Scapa Flow, till St Margaret`s Hope och ett stopp i Kirkwall på hemvägen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEguHmKYD6v3AngNTD0Ld2uEedWifBHRqeiqCI5g8tLUVD6Ogk71355ra1LI8K4mrirgwaWfCOGb9vaWVuXkGBW2woIBWHxm0pzRdjjsPj4sdMPiyrAtZdp3f4woE25NyTVtHuu28S8iBVf_/s1600/Stromness+018.JPG) |
Stromness |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjrQNAy6t75cO7pJDAabUyyRMcwqQJJB5MImFnmJI3JzJumuY1pWOQvU3M3YHQzEPLXPmAtu40evVXnD6kw5ljewtY5RrY9XSQgWxex57S1ZbvyC-WK8GnEQqzj7hrSfh8ooOcTyh1TKfku/s1600/Stromness+014.JPG) |
Många katter att klappa i Stromness |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhtfladKRrvcjqY71HEPDdTT4NO_OKh-0BosgsizZ4zqFxth8nML-FWHWp2B7myQmfnpsIh8lLhSkANQnSfQh5gnzuWbshg1ei_AlfTAUyIOdHzFZE1ZzZexTggCABZ-apwvN8dQ6CkeCXe/s1600/Stromness+020.JPG) |
St Margaret`s Hope |
4
juni, Kinlochbervi, ca 70 Nm. Fin snabb segling söderut. Rundar Cape
Wrath för tredje gången, alla gånger i lugnt väder. Denna klippa,
skotska nordvästspetsen, är ökänd för sin utsatthet. Vi gör ett
stopp i Kinlochbervi på skotska fastlandet, en mycket skyddad ganska
stor fiskehamn, där man nu lagt ut en ponton för fritidsbåtar.
F.ö. verkar fisket vara nerlagt här. Kinlochbervi är ett ganska
tråkigt ställe, inget samhälle, men det ligger ett hotell/pub
strax ovanför hamnen.
Här
är det granitklippor och berg till skillnad från gräskullaren på Shetland och Orkney, lite likt södra Bohuslän, men
mycket högre.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjox5Bjs0ccaYA17o2EljrWbDIzQGlsyGoJthDMEiyLTx-m7ziZ0-PWhYIt-h0VrZpOvmZxVefWFfESlx9OHzLOTXaOLNSq4vbwEE9WZ1DHx_4NB8V6GAKdkZM-kASrhElc7jWjI9ywEftL/s1600/Stornoway+003.JPG) |
Cape Wrath, 110 möh |
5
juni, Stornoway, Yttre Hebriderna, ca 45 Nm. Snabb slör i ösregn
och dimma. Igen god nytta av radar, ais och sprayhoodvägg.
Årsny
fin marina i Stornoway. Stornoway ger oss ett mycket mer positivt
intryck vid detta besök. Sist vi besökte Stornoway var det söndag, det var helt dött i stan och vi hängde utanpå andra båtar på
en tidvattenkaj.
Återigen
en bussutflykt, vi gillar att åka lokalbuss, till Port of Ness,
norra delen av Lewis. Port of Ness har en mycket speciell liten hamn,
trångt inlopp med flera små bassänger och fina sandstränder. Väl
värt ett besök med buss! Besöker ett galleri med fina tavlor av Anthony
Barber.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgw3xUFqoqESL3AT-IE-GbRz1NsKKdh8hzB-N-QJbVsMA81ti-BHqhajFhyphenhyphenEeXPs0a_ch4LjQZhmkt-T19qW7z3BSDKcjjt_qVAtmlH1RrfDpMseTfIQOPW72turmyuevuCiv5kAMjj0bac/s1600/Stornoway+027.JPG) |
Stornoway, nypumpad gummibåt |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg70Q4V-8dhxsYu3xttCoxk6T7uTj6MsEaD-IY-mXdkB-I6QZo0R6R2TRdju01OmKqVhkOk5A67Lv5MLz2Qw9SiHz2la6tKUb8vPBWxO-r-vYjIygLgyWiID-b6sfBsaEb7Od5LqY0nLgeX/s1600/Stornoway+030.JPG) |
Dags att tanka diesel i Stornoway |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhJEWZ-Ti6wEgAlCC9Sh_TNUMty53phCuxJvRLz4U9KBUGb1EcqadsmKFQZyjqG6gG7uPE3MFVLvyon6S-cF1mnFBAzxbrd1N9HgSMa21Qjo23rRZcVI91ElBpNFo_xps_1tRwvdkAC41jt/s1600/Stornoway+008.JPG) |
Port of Ness |
7
juni, Loch Shell, ca 18 Nm. Ankrar i en fin loch, vildmarkskänsla.
Finns hjortar i omgivningen (och fästingar).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEinOrIVKbRkky-pMqyv0ssvv94jr3A_Z8T-3PwVEF0K5SOYQVM55Om5DwgVfguy6e3rkyl1oGPnVXb9H5DJS7UNTMAa5E9kXFKs74U_L8_xA08FrDB3RIEuKsmQNPbbMilRTu9OE3kecz__/s1600/Loch+Shell+002.JPG) |
Loch Shell |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiVYuvoEY-EgwCfDdsS8HTgwhwuh1fdD-0zuFkPwaFEvWPJwwHQXVDoF0a16LGH9Rc9OGaJvBYZlmANvyoyaTTHTJxHi-5cwcCx1QgLTRJfcORU0fwa91oRnGeS5uMjurij6sdFCGOLqlMy/s1600/Stornoway+037.JPG) |
Pratstund med lokala fiskare |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhRozM4VqqRskR3E6rf66_xS1Km47Hf6ZQOyuJPrzOGQjjZUWJBi3bG9ULJoO9s9fP-PdyV6hBhJRxs6aFxRVgiBKA3KSuNV15-ShIh2KC3L8SDz3dkzlEAC1QsIiJ2jf1rhXuyNz0SLpq2/s1600/Stornoway+036.JPG) |
Äter alltid gott ombord |
9
juni, Loch Rodel via Shaints Islands, ca 35 Nm. Shaints Islands är
ett fågelparadis så här års. När vi gled in sakta in viken på
östsidan, för bara storsegel, var det som en matta av fåglar,
massor av lunnefåglar och grisslor, på vattnet. Trots vår sakta
framfart blev de skrämda och då var det i stället som en
insektssvärm av fåglar runt oss. Detta var en mycket speciell
upplevelse. Man kan ankra i viken, men bara i lugnt väder. Vi valde
att inte ankra, i stället låg vi och drev en stund och bara njöt
av alla fåglar och de vackra öarna.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgF3OiiWfKtth7p0428E0sW1Wm6p94BE5hOmvpNEp1cx1CqVP6EQWThlkMG1xq7DgGg7alKPXhpMes-Tstobl-KQDZaKGnFobvmp20wnbdWMg3FZFZdUAd2sSdePbGSg8JjlbnlwkMwtUiv/s1600/Rodel+009.JPG) |
Alltid lika bråttom |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg-4D5bYkV6hSCbthAsVhmgktB3ATCuBaB1qPNzT4MayNBO5exhRCfMhsDvx9m-n4If2MYDMtwLRP5iQo9ak1ovD-xOrYW-knRzGbSQsaZPh0bIRRWANQ3sm-J49urTipS8ZKCkBLfJzeQZ/s1600/Rodel+026.JPG) |
Shaints Ilands enda hus ligger på västsidan
Från Shaints Islands seglade vi vidare söderut mot Loch Rodel, sydspetsen på Harris. En liten loch/vik som man bara kan gå in i på högvatten.
Mycket skyddad vik och vykortsvackert i land. Perfekt för vandring. Buss utflykt, västsidan Harris till Tarbert, huvudort på Harris, där vi stannade en stund, och sedan östsidan tillbaka. Västsidan har enorma vita sandstränder och fina ankringsvikar, måste utforskas vid nästa besök på Yttre Hebriderna. Östsidan är bergig med massor av små lochs där det bor folk i vita små stenhus som lever, eller levde, av fiske och fårskötsel. Överallt lika vackert.
Trevlig samvaro med Lizzie och Uel från Nordirland en av kvällarna.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiuwh-codqozwmEfHK5YNv548ybClHLI33cJT-OzeKXcU51pMRDrcBCfA-xPU2im5R6vkFlDmaEAfVb6wMbSFfGEiWswOXKs0dkFU-vtu3bABRNjZymmU1WVTRN5rLHb9em_4aXb9G4hfvg/s1600/Rodel+039.JPG) |
Rodel |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgp7Q5oVQlFu1uNNYTnNAAjJQzkZ1sW7zvnhVc7ehEnU7dcw9OE7vEcqUq38aRmUT_yLg3ytayPZuVfv1DKi1jGS3tM6OO7AOFhKx3PJL4Z0bjRzPvqhDd3jdfFxw1LF6nIk5ybaIzbcNuP/s1600/Rodel+046.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjh7wm-lN9u4bOlNg1E3ClHPzm_Z2x9JlZl1oDkbp939QMJx_dRAVNhzC-bc94aVroYunxbJhCLsoDEYxUTmaJr5J4-OZtaTQU48KlR2VdNUfiTVUm5Y_kLaaQTwXgqEyExa2JkQJ09Pgwy/s1600/Rodel+032.JPG) |
Ursprunget till Harris Tweed |
|
11
juni, Loch Maddy, ca 10 Nm. Kryss. Delfiner leker långa stunder
jämte båten. Nu håller maten på att slut. I Loch Maddy vet vi att
det finns affär. Här är en ny marina under konstruktion, nya fina
pontoner finns på plats, ingen annan hamnservice är klar. Vi väljer
att lägga oss vid en boj. Välbehövlig dusch på hotellet, där vi
också hade en trevlig kväll på puben med invigning av fotbolls-VM.
Bussutflykt runt på utsidan av North Uist. Lokalbuss är ett perfekt
sätt att se sig omkring.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgTIuWFQGgYFHmZRqsAHBV3I7vnsCsf4CAcTwK3XsyuJk_DXa_bguHpCP6wHxMhwnABvHr2SRU6fjvIdUQ8ZebpoptNPfHeKcJRZTSpv7tLAf6Zusj-qLILEgnoohV7ni1t50XuKECTRLA8/s1600/Rodel+051.JPG) |
Vy från sittbrunnen i Loch Maddy |
13
juni, Loch Skipport, ankring i Wizzard´s pool, ca 18 Nm. Ingen vind.
Mycket liv i vattnet, delfiner och val runt båten på vår väg
söderut. Vi var bara en hårsmån från att köra på en liten
brugd/valhaj. Wizzard´s pool är en mycket skyddad vik/pool. Utflykt
med gummibåten längre in i lochen, lika vackert som vanligt.
14
juni, Eriskay, ca 18 Nm. Ingen vind. Startar watermakern, bra att
slippa tanka vatten, vilket inte alltid är lätt här. Skyddad vik,
med 2 gästbojar. Bergigt på östra sidan av Eriskay och fina
sandstränder på västsidan. Fint litet samhälle med affär och
pub/restaurang på västsidan av ön, ca 2,5 km från vår vik på
östra sidan. 1941 förliste SS Politician vid Eriskay, med 264 000
whiskyflaskor ombord. Whiskyflaskor gömdes överallt, det sägs att
det än idag hittas det bortglömda flaskor. 1948 spelades filmen
Whisky Galore, baserad på denna händelse, in här på Eriskay.
Köpte havskräftor, för en liten peng, från en lokal fiskebåt. Fyllde den största grytan till bredden med kräftor, och sedan hade vi kräftor att njuta av ett par dagar.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiIxws6JFvIO1Rh4A82_eqI8KxbTsT1cRh7Mij09oU0qXceBSVfnnpQfBJ7YsLIeKFHAgxypCxsXjy3E05q6lERkEUYOuhpkP_fVXkfE_r_jkxr5MiX1-wxuvJJXKJP2BwX_gCFcKNzo_y6/s1600/Eriksay+022.JPG) |
Eriskay |
15
juni, Canna, 28 Nm. Fin segling från Eriskay, halvvind, över the
Minch, vattnet mellan Yttre Hebriderna och Inre Hebriderna. Canna är
en sagolik vacker ö. Sist vi besökte Canna ankrade vi i hamnviken,
men nu ligger här 10 st gästbojar, vilka inte räckte till för
alla båtar som anlände samma dag som vi gjorde. Vi kom tidigt på
dagen och fick en boj. F.ö. bra ankarbotten, men mycket kelp som
ställer till det för den som vill ankra. Till slut var det 16 båtar i viken. Vilken skillnad, vi är
vana att oftast ligga ensamma, nu är det slut med det.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiazL-8id2_LWoTatZnhYjOtCIjmiXXf6t_wUt-U32KK8W2jYQvJ5dMR2ytzqosoAAi6Smw19-WcKXtOccZReNUE692-xUoYd9MJxkA3VGBxtXrdv_AqtTInQtyLfryN0HOQHpOlwATJafn/s1600/Delfiner+004.JPG) |
Sällskap av delfiner en lång stund |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg1zLw7F7P_zrzau4V3c6XrsFnOK3eTtLJqMPoKsRWkTTFrKz7erTyxbbzhvWPn-WobvJJPAi8pEuYmiT09lzuY8heY48gqlaISAOIrjJSEbd2RegRHPqNTcigaX8V6KXz8NuYJdqOp9TEb/s1600/Canna+002.JPG) |
Seglar utmed Canna |
17
juni, Tobermory, ca 30 Nm. Tobermory är en liten pittoresk stad med
en länga av pastellfärgade hus utmed kanten mot hamnen och ett destilleri alldeles nere vid hamnen. Troligen en av västra Skottlands största
turistmagneter.
Sedan
vi var här sist 2006, har pontonen blivit större och ny
toa/duschanläggning har byggts. Vi valde att lägga oss på en boj, det finns
massor av gästbojar.
Scallops
är vår favoritföda här i Skottland;). I Tobermory passade vi på
att handla lite extra mycket scallops i fiskaffären, ca 15 min promenad
från hamnen, affären ligger intill industrin där scallopsen öppnas.
Dock lite dyrare här än på Yttre Hebriderna.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhJq5Jq88L1qAVieyeZjJIK1jdhFQ53k4cqUmeFr8FKATD8XlVThUwkATjnCOkHJ7-Kk-dIWsW-KD71li3gzcxZvOWqe1EIGaIT0lSysyRO6q2yO4SuYds3kfHOwJQD9Lg7tmmIkAmKttSY/s1600/Tobermory+Jura+014.JPG) |
Tobermory |
18
juni, Loch Aline. ca 10 Nm. Stor fin loch i Sound of Mull. Bra för
ankring i alla vindar. Ny marina för i år. Vi ankrar ganska långt
in i lochen. Fina promenader längs en gammal körväg i vacker gammal
blandskog med enorma tallar och granar.
19
juni, Loch Tarbert, västsidan av Jura, ca 42 Nm. Här är det
vildmark. Loch Tarbert, yttre, mellan och inre, skär nästan tvärs
genom Jura. Man kan gå med båt längst in Inner Loch Tarbert, men
det är lite trixigt och vi har ingen bra pilotbok på just detta
område. Vi väljer att ankra i en mycket skyddad vik på väg in i
mellersta lochen. Innan vi lämnar Loch Tarbert går vi in i
mellersta lochen, mycket vackert. Vi ser hjortar nere vi
strandkanterna.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgU72cwfvS8g4lZEV0vgWhgWmouGfq4BL-B-kzr7ZD5uQUPv3lF9Sx3X74zAMUQ4xr1fzcpi2STv3NEqoEYkIHPOkoBXtJLZkYJ-CQElG3NXv-b0dUuM-vVPnGPZRnl7U710irnQWbb9B0f/s1600/Tobermory+Jura+035.JPG) |
För segel mot Jura, Highlands i bakgrunden |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhAKH3biEz8gYex4nO958dEq3OxwolyvXuOq4FAtdD6AtU6T5ncp4xhCYqZ6cRtpH1ubySauwbclh8aWlXwGIJ-8ubBSEjdWnReMfztUdItDhkA0MQFSqdNJRrAWoxvdBJc9Cgm-q-ZjK5w/s1600/Tobermory+Jura+039.JPG) |
Utsikt från sittbrunnen vid Jura |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEinr3M6RgzpergvgQzPm0ErkYp-eNimZ_kujLZh4IU9CMTuO3torcsYuWMaE6-sMMHO-qNt9D_OmbNVWMYqw9AkSDoahNDcw0cJOqwSm6rG1tnh9n4NMVNm0Psg7QdZZ8ZEynnjMcxzfbOp/s1600/Tobermory+Jura+045.JPG) |
För segel mot Islay |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi3f2Pe3yweKI_KXemlkVdqd7wwira7tI0it72yiHuFLqWvPFwMbgWQMSY8hddP3Kuj5zN99a_A0uI9jdFYrjsWd1Rh1NOsq9doBIRfkD7SKObGgduVaGlpAl3opY7fcklpUtwDEEXsMpOM/s1600/Tobermory+Jura+053.JPG) |
Man vill inte gå mot strömmen |
20
juni, Port Ellen, Islay, ca 30 Nm. Full fart genom Sound of Islay, 4
knop medström och en fin slör, lite för platt på slutet. Maxfart
11,2 knop över grund.
Här
ligger destillerierna på rad. På Islay finns det 8 destillerier
bl.a. Bowmore, Laphroiag, Lagavulin och Ardbeg. Bussutflykt till
Bowmore, en fin lite stad. Lennart fyller på förrådet.
I Port
Ellen träffar vi första svenska båten sedan vi har lämnat
Sverige. Arianna af Valleviken, som är på väg, med Lasse ombord,
jorden runt. Trevlig samvaro med Lasse under midsommarhelgen, dock
scallops i stället för sill;).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEguRFZ4LCN5_9z2mLuLud0aiXM2L0jsUNGiHg1LsG0Xo65dkV4U9bf8M69a8edzKg_AOWtiPTGBZq8KMPVAJ1RawbivHgHc89rkjupSLQmKKKbeZo1VhemZ2Jf_4UkLwaXy31WexGeH3MFW/s1600/Port+Ellen+003.JPG) |
Port Ellen |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjemEcoOgEKRh-RUJmndVJU5tv-1VvENtqdgqnOdwyuTil_xjQfXF2flXVYGN-gDLmwFleTW9x0XMqHYaeW9pNCM35IXfrWAfU9OHURDT-ny_pFvaWBHgrCdm3rEBsItHoHzPB-FpQHMGwr/s1600/Tobermory+Jura+056.JPG) |
Fin hamnservice på B&B |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiPaIrxvRurHizi7n3_zw_IfqSf7T3t8FhTWg2IlLkDKbiYbpKKJW1tFVqBAF8SQ98t-iaYCLzxCT96a9gqFIP2LOeQ30thXORVcy-GPKSVt36v-cAn2QZLl34MEuFMsNiCGoVoOroGU8AD/s1600/Tobermory+Jura+059.JPG) |
Bowmore |
22
juni, Rathin Island, ca 25 Nm. Fin segling. Rathlin Island är
Nordirlands enda bebodda ö, ca 100 invånare. Runt Rathlin Island är
havet inte att leka med, mycket tidvattenström, dock lite tidvatten,
med mycket race runt ön. Havet var ganska lugnt när vi rundade ön
för att gå in i hamnen, vi hade ström och vind med oss. Rathlin
Island är en fin grön ö med aktivt jordbruk, många kor. Förr
levde man huvudsakligen på att samla och bränna kelp, som bl.a.
användes till framställning av jod.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjg1c-afFzYXVBK8WmWkvW2GTfCEY12EgLUaesImF4FF0Rax5zC0GLISjQw9D-B-UlAUnk75aHNoWZTdIFFd0IK10F7KZb23vcbK8DqPFrbjnoV16tY-sR4jWlhMqmnSnndnwnALEHKnvR3/s1600/Nord+Irland+007.JPG) |
Rathlin Island |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg8Q2PkxOB27Z96RfZMO43P5DR1UcZvcyfa4RmDx-h9NsIY8iAylYFz5yIlhvqDl8eCu2e6NiqWVCrfdAiixa5jPp7QWuhliX9gWDBuVtlZWz8QphpoLkTlTQiFdujBR8u1A3WZPYa0aUbV/s1600/Nord+Irland+014.JPG) |
Svarthakad buskskvätta nr 2, Rathlin |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEipXjX5h2J_wTlLELtntRTeD_6rwMi28TBwkID1-tf1zBEH4V5i4LxFWY0Iuog9hi3mpy-Jn1w1vsT992BUrjIMTM2vTaxq0ycRlPryeBCuIwAcVBrjgWN5QXxH2bG6zjhHVTA2u54Dbpkf/s1600/Fair+Isle+032.JPG) |
Svarthakad buskskvätta nr 1 på Fair Isle |
23
juni, Glennarm, ca 28 Nm. Det är mycket viktigt att ha koll på åt vilket håll
tidvattenströmmen sätter här, även så längs Skottland, men här
är strömmen starkare ibland 3-4 knop. Detta innebär att man inte
kan segla iväg när man vill, naturen får bestämma när det är
dags att lossa förtöjningarna. Strömmen vänder två gånger per
dygn, ett mönster upprepar sig förskjutet lite i tid varje gång.
Vi vill inte segla när det är mörkt p.g.a. fiskekulor i vattnet,
vilka vi gärna vill upptäcka för att slippa problem. Detta innebär
att vi oftast bara kan välja att avgå vid ett tillfälle på
dygnet.
Glennarm
är en mycket fin liten pittoresk by. Vi vandrade runt lite i byn
och gick in en bit längs en fin stig utmed en å i Glennarm forrest.
Träffar
besättningen på Båten Anna, ett ungt svenskt par, som var på väg
hem efter en 3 års jordenruntsegling. Dom var lite stressade, deras
bröllop var planerat till 5 juli i Göteborg.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiieGtqVNd166y-hctP92nl_hoQtK753PimTrUWd529NIjwQerkfeVcVccJZOaR7KLLughZNCsoTA_9lZHz1u9lC6HKtRBP9wfpJQ5i5hpVRQ3FEo8jLHmaeA9jsHtKu9V7ziYrWut0Gr4w/s1600/Nord+Irland+029.JPG) |
Irlands gröna kullar |
24 juni Bangor
(utanför Belfast), 32 Nm. Stor fin marina. Med tåg tar det ca en timma till Belfast City. Vi passade på att besöka det nya
Titanic-museet i Belfast. Ett mycket intressant museum. Man kan
kanske ifrågasätta kommersialiserandet av katastrofen. Men det var väl
värt ett besök.
Grymt bra levande musik på en pub ovanför hamnen!
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhYs-IHGMIBDzjkCtJ9FchO6y1ImaFt2SoFkl8zUxy7LqN8JI8YLImWvQ6sSSpjssmXLbDRp6RyPytGP2SD-q17wAAI3zoYPctV65p_b-o7nKDEIA8cKsQlj3wPaO7hl3lk1UUOJx2pcL8D/s1600/Nord+Irland+030.JPG) |
Titanic museet |
Ardglass
26 juni, ca 35 Nm. Fin segling. Ardglass är ett litet fiskesamhälle
med en liten trång marina, mycket tidvatten, marinan har en väl
prickad infart vilket gör att den är säker att angöra.
Vi kontaktade det nordirländska par vi träffade i Rodel och bjöd dem till båten, med deras gästvänlighet blev vi övertalade att besöka dem i deras hem en natt. Uel hämtade oss och efter en timma i bil kom vi fram till ett stort gregorianskt hus. Huset var mycket smakfullt inrett, som taget ur en inredningstidning över ett fint brittiskt hem i lantlig miljö. Lizzie och Uel är mycket trevliga och varma människor. Detta var ett oväntat avbrott för oss.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEglPFaZNRoeBj3uTJW8k4X_Gy-4Y59rgJu3vzrUFOd4YxKWXUt9VLAiQ5J6gse1hV_73mKsiS4aD_eaOz_PuWmqbSRQXoiW_o2ytY-znfrYIzSC3Xjk_UxTgWyfIuNBk89RYW2rcRQw3Mab/s1600/Nordirland+014.JPG) |
Ardglass |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiB8m2EWF8phOzlSiD3oP6Yah2cXwaCtdFrRzV1MqnwNFucndf5GnLtApMRFfK3ggvPT0N0mQ3T1IJ1n-noM0gqtF2jeKGnYVj_vOxQBEc8dFN_T9c8qBDG_D6PRIo3brsEyBp6EecmvdMj/s1600/Nordirland+015.JPG) |
Jordan Castle i Ardglass |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgLU4VfIPn9ZtftmRlYeg0MvXoRcuI4g33fGfDT2_T7rvyA8Fb0ne9lC35ztcckKKnPo5hzA98_RNg8N8XiF59QeVNUywMgvnLYdKdZOR7paCKz1yqAPD84GHJo7TefH_wsvLFHHJZDEaqO/s1600/Nordirland+006.JPG) |
Hemma hos Lizzie och Uel |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh0hPU7LIjusiwWFG_XUk1-zO4uxkTLSVei7tdeIGsUZfVNVHp6MzWh1tTeguo9KXXR1grVNFLotCuBbLWBTDycxEqYupp0QnF6BJS4BiqyFsN5wlqNWqmy1oaAmAWD30ncCDuxylMz76Zw/s1600/Nordirland+005.JPG)
Dun
Laoghaire 28 juni, ca 60 Nm. Fin segling. Dun Laoghaire ligger
utanför Dublin, bara 30 min med tåg in till Dublin. Dun Laoghaire
är ett seglingsmecka ett enormt stort seglingsintresse, det var nog
100 båtar i olika storlekar som deltog i torsdagsseglingen. Vi fick
ett städryck när vi kom fram, mattor skakades och torkning av
kondensvatten under durkarna. Den som torkar vatten brukar alltid
kolla så att det inte är saltvatten. Denna gång var det salt.
Efter en del funderande kom vi ganska snabbt på att vattnet läckt
in från gummipackningen runt propelleraxeln. Packningen måste
bytas, vilket innebär att båten måste upp på land. Tur i oturen
var att vi befann oss i en marina där all service finns. Båten
ställs på land och Derek skall byta packningen, det skall ta ca 3
timmar. Men...problem uppstår, propelleraxeln går inte att skjuta
ut tillräckligt pga Maxproppen, och den ville inte Derek plocka
isär, han väljer att skruva loss backslaget. 3 timmar blev 2 dygn
på land och vi fick inte bo i båten. Det var bara att boka in oss
på ett hotell, alla B&B i närheten var fullbokade.
Det blev ett dyrt stopp i Dun Laoghaire.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj3-59lZetUqjjPZhALJCMWuoy7jE9lerF_lj2NYaTPZbp6Vj8ilKZf71XIDXj2soNCybpSscJbZ30k6T5Rorbky5pHOEaxvsVgW1PioAfyh390OgdaXJldiq-XXD8Ngp90so5NjiHbfFd9/s1600/Dublin+003.JPG) |
Besök i Dublin |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjIa8hBfdCNDVCrD-AdZfgAzHMwHmhHXDckZgAnzKtbNarBVG-UlDxdB-0cEjahg5cDki8jF8P_oNZ9WnFE71IrUKZNCcJKAolRMvl6I3xUhIXjvBf5mCUEFWlGyKp6TyyK42cxFnmLycot/s1600/Dublin+Milford+009.JPG) |
Badsugna irländare |
Milford
Haven 5-6 juli, ca 115 Nm. Seglar ett dygn till Milford Haven i
Wales, ett ganska jobbigt dygn, ingen ordning på vinden och hög sjö. När vi kom
in i lä ankrar vi i inloppet till Millford Haven, vid sidan av oljetankers
och oljeraffinaderier. Vi var inte på det klara med att Milford
Haven är en stor oljehamn. Bortsett från oljeraffinaderier var
omgivningarna fina. Senare på dagen slussar vi upp till Millford
Havens marina som ligger mitt i stan. En stad som inte har mycket att
erbjuda förutom en bra marina och närhet till Tesco. Vi ligger en
natt i marinan, på em dagen efter slussar vi ner och går ut och
lägger oss för ankar över natten i en fin vik, Dale. Vi tar gummibåten iland
på kvällen, går en promenad och tar en öl på den mysiga
puben.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgMyvEL19HSxhvFEzqlO4gHkoToEc2jd86hezB6kk1V_f1ndHuLd3CcOKy3EmvOUkTv-piFKInieeMpKo0uWf4jLvxq3wr6MsQSfyC_79sOEIhnRKaQToWx3Ye25aQdlz8MrwUu9wGFYO2T/s1600/Dublin+Milford+015.JPG) |
Milford Haven |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiw9RBX6SISefmL0wQ2__vPRcpwvCxI1GEDa9NJDCE2wCCs-5ZI69N8yNveV-zrBmwdtgmt5D8n_511a_h5CDHz73LGJohHbH7Lf8Otdt378IXZsClHuEkBHwpAkcarj09SVTxEdJzkM9w8/s1600/Scilly+001.JPG) |
Dale |
Isles
of Scilly 8-9 juli 120 Nm. Seglar ett dygn till Isles of Scilly, St
Mary. Snabb segling, för snabb. Vi ville inte komma fram när det är
mörkt vilket innebar att vi var tvungna att försöka sakta ner vår
framfart på olika sätt. Med 2 rev i storseglet och bara lite ute på
genuan gjorde vi fortfarande över 8 knop genom vattnet. Vi drejade
bi för första gången, det fungerade perfekt. I lugn och ro kunde
vi äta middag och dricka kaffe och vila lite från rullningen. Sjön
var ganska grov.
Den
nordvästliga vinden hade fyllt de bäst skyddade vikarna med båtar.
Vi valde då att lägga oss vid en boj utanför huvudorten på St
Mary, Huge town. Där ges inget lä mot nordvästliga vindar, men det
är inte helt öppet mot havet. Här fick vi ett par skvalpiga nätter.
Det
var f.ö. strategiskt bra att ligga vid Huge town, lätt att lägga
gummibåten vid en ponton. Det kan vara jobbigt att bära gummibåt
med motor, vilket är ett måste här p.g.a. tidvattnet. Vi passade
på att besöka två öar, Tresco och Bryher, med turbåt. På Tresco
besökte vid en fantastisk fin slottsträdgård, Abby garden. På
Scilly blir det aldrig frost därför är det ett perfekt klimat för
växtligheten. Scillyöarna låga öar kantade av kritvita sandstränder, otroligt vackert.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEguQSUlURpxeCa8mb1oR8pKtF7Bdzo7Ggq7Hz1MkJYfLtlBb_tlRagftlwkIff-mbCNmx2uCPdh1I7cRdYvOAJ5WVpDAoQhHSTYGvXunznXevbvZHpuLumKWGZWFrh4LXMUQRBxbHSF_1_a/s1600/Scilly+018.JPG) |
Gissa vem jag skall hälsa på? |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiRRbL_aeyBa1zEtcjB9dilcnhL7AokpWDBOFLz8aYmK5nh26uKpcHenOuo6NpUM8d4desVam23DSb7TncMoul9-vldEcDjO9n5LarX8_J3Vmhb4H9LdtsoKcHPMVeGlMHH2RuZLFPTtpgx/s1600/Scilly+006.JPG) |
Tresco, Abby garden |
Hej!
SvaraRaderaVad kul att ni börjat skriva, jag kommer att följa er med avund. Min segling sker bara i Vänern i vår banner 30 men jag går också en rolig seglarkurs med c55:or och det är superkul.
På vårdcentralen är allt bra, semestrarna närmar sig.
Ha det så gött nu och kryssa lugnt/ Kristina
Hej!
SvaraRaderaKul att följa er mot nya äventyr.
Vi angjorde långsides er under vår första längre segling. Det var i Lerwick 2010 och ni var på väg hem med er nya båt.
Ha en härlig segling så ser vi fram emot härlig läsning.
// Jonas och Anna
Hej Anette. Kommer ihåg att det inte var så lätt att kommentera. Gjorde ett försök nyss men det gick aldrig iväg. Så kul att se att ni börjat skriva igen. Har inte hunnit kolla förrän idag då jag gick på semester. Nu ska jag sitta och mysa i mitt växthus och läsa om era öden och äventyr. Ha det gott. Sköt om er. Vi hörs. Din mentor Kerstin.
SvaraRaderaHa en fortsatt trevlig resa och njut av ledigheten, jag (anki) går på semester nästa vecka och hoppas på lika varmt och soligt som vi har haft det nu någon vecka. Eva R får jobba någon vecka till. ha det bra kram
SvaraRaderaHej hopp! :) Hoppas ni har det super bra! Ser underbart vackert ut på bilderna o jag blir sååå avis på era upplevelser ;) Ser fram emot fler rapporter med vackra bilder! Kram Ingmarie
SvaraRadera